N-VA zorgt voor een zomerbar voor Ekeren.

Op 8 juli 2017, over deze onderwerpen: dorp in de stad

In Hoboken organiseert het district reeds enige jaren een zomerbar op het domein van kasteel Sorghvliet (Oranjerie).  Tijdens een gesprek met collega districtsburgemeester Kathelijne Toen kwamen we op het idee om dit ook in Ekeren te doen. Binnen het Veltwijckpark staat een vleugel van het kasteel reeds enkele jaren leeg.

Als districtsvoorzitter vond ik dit in feite niet echt kunnen dat een gedeelte van een historisch monument gewoon onbenut blijft. Daarom lanceerden we reeds meer dan een  jaar geleden een bevraging voor een zomerbar. Vorig  jaar kwam er helaas geen geschikte uitbater uit de oproep. We bleven niet bij de pakken zitten, de  bevraging werd wat aangepast en dit jaar opnieuw gelanceerd. Mét succes.

Point Event & Solutions werd geselecteerd om vanaf juli tot eind september de zomerbar uit te baten. Ze bedachten een leuk concept met de naam “Wijckbar”. De Wijckbar zal geopend zijn van dinsdag tem zondag en van 11 uur tot zonsondergang. De intiatiefnemers van de bar hebben intussen een gezellig terras ingericht, serveren leuke hapjes en dranken en zullen tijdens de zomer ook zorgen voor de nodige animatie rondom de Wijckbar.

Als districtsburgemeester  ben ik samen met onze schepen voor lokale economie Sabine Coene heel tevreden met deze verwezenlijking. Het was echt een gebrek dat bezoekers aan ons prachtig park of het nabijgelegen natuurdomein de Oude Landen hier niet konden komen genieten bij een goed glas. Nu de Wijckbar open is, mag dit probleemloos het mooiste terras van Ekeren genoemd worden, want nergens heb je een mooier zicht op ons historisch kasteel, de slotgracht en de parktuin dan daar in de schaduw van de majestueuze bomen aan het poortgebouw van veltwijck.

We zijn er van overtuigd dat heel wat inwoners hun weg naar de bar gaan weten te vinden en op die manier ook de schitterende omgeving van hun districtshuis beter leren kennen.

Koen Palinckx