Akerprijs in een nieuw kleedje

Op 15 mei 2021

Tussen 1986 en 2006 werd door het district de tweejaarlijkse Akerprijs uitgereikt.

De prijs werd destijds ingesteld om Ekerse personen of verenigingen te huldigen die bijzondere prestatie op cultureel, sportief, artistiek, sociaal, economisch vlak hadden geleverd. De naam van de prijs verwijst naar de Akers of bierbrouwketels, te vinden op het wapenschild van Ekeren en legt ook de link met de Ekerse bijnaam: bierpruvers.

Deze trofee was felbegeerd en werd uitgereikt onder de vorm van een prachtig bronzen beeldje, waarvan een levensgroot exemplaar op het Kristus Koningplein prijkt.

Helaas verdween de prijs 15 jaar geleden en het was de ambitie van districtsburgemeester Koen Palinckx om deze van onder het stof te halen.  Het reglement werd herschreven en een oproep gelanceerd om een nieuwe prijs te vervaardigen.

Intussen is het zover en de Akerprijs zal dit jaar opnieuw uitgereikt worden aan een persoon of een vereniging met een uitzonderlijke verdienste voor het district Ekeren.

De laureaat zal uiteraard ook een kunstwerk in ontvangst mogen nemen. De prijs wordt een moderne designschaal van de hand van architect Jo Van Bouwel en deze zal gedurende de komende vijf edities als Akerprijstrofee uitgereikt worden.