Zuhal Demir: 'Janssens kiest partij'

Op 16 november 2011

Zuhal Demir betreurt dat burgemeester Patrick Janssens (SP.A) stelling neemt in het Turks-Koerdische conflict door zich 'achter de retoriek van de Turkse staat te scharen'. Volgens het Antwerpse Kamerlid met Turks-Koerdisch roots is nu vooral een neutrale houding noodzakelijk om de gemoederen te bedaren.

Janssens verontschuldigde zich officieel bij de Turken omdat hij naar aanleiding van de rellen in Borgerhout sprak over ‘Koerdistan’. Volgens Janssens wil hij als burgemeester geen stelling nemen in het conflict en zal hij voortaan naar de regio verwijzen als Zuidoost-Anatolië of Zuidoost-Turkije.

N-VA-Kamerlid Zuhal Demir betreurt de uitlatingen van de burgemeester ten zeerste. 'Burgemeester Janssens heeft gelijk als hij stelt dat het Turks-Koerdische conflict niet moet worden uitgevochten in Antwerpen. Maar het gebruik van de naam ‘Koerdistan’ is hoegenaamd geen stellingname in het debat. Koerdistan is een realiteit, net zoals Bretagne of Wales realiteiten zijn. Daar zit geen politiek eisenpakket achter. Maar door openlijk de naam ‘Koerdistan’ te censureren, neemt Janssens juist wel stelling in het debat. Als burgemeester zou hij zich neutraal moeten opstellen', aldus Demir.

De N-VA-politica roept op om de geschillen bij te leggen. 'Het is ieders goed recht om trots te zijn op zijn afkomst en culturele erfgoed. Maar het heeft geen zin om Turkse conflicten te importeren in Vlaanderen', aldus Demir, die Janssens verwijt dat hij om electorale redenen de Turkse staat napraat en daardoor de situatie in Antwerpen verergert. 'Met dergelijke semantische discussies helpen we de Antwerpenaren echt niet vooruit. Nu moeten we mensen verbinden, niet tegen elkaar opzetten', klinkt het nog.