De toekomst verzEKEREN

Op 27 maart 2019, over deze onderwerpen: dorp in de stad

Ekeren heeft een Bourgondische coalitie van N-VA, sp.a en Open Vld onder leiding van districtsburgemeester Koen Palinckx. Wij vroegen hem wat u de komende jaren van het districtsbestuur mag verwachten.

Wat staat er op stapel voor het voorjaar van 2019?

“We starten met de werken aan een veiliger fietspad en de kruispunten op en aan de brug van de Schriek, waar we ook de trappen naar de perrons vernieuwen. Verder gaat de schop in de Pastorijveld, Vuurkruisenstraat en Rozemaaiveld in de grond.”

Welke concrete dossiers zou je graag voor de zomer afgewerkt zien?

“Ik kijk uit naar de opening van onze fiets-en-voetgangerstunnel aan het station in de Statiestraat, en ook de inhuldiging van het voorplein en de extra parking aan de gymhal in het Hagelkruispark staat nog voor de zomer op de agenda. Belangrijk wordt ook de viering van 40 jaar verzustering met Andernach in de maand juni.”

Welke kansen zie je voor Ekeren dankzij de nieuwe bevoegdheidsoverdrachten?

“Op het vlak van jeugd en sport zijn er zeker extra mogelijkheden om de Ekerse verenigingen nog beter te ondersteunen in hun infrastructuurnoden en in hun werking. Nu stadsmakers een districtsbevoegdheid is geworden, kunnen we nog meer inspelen op de lokale vragen rond wijk-, straat- en buurtfeesten. Dankzij de grenscorrecties kunnen we meer doen voor de inwoners van onze nieuwe wijken. Zo organiseerden we al twee culturele evenementen in Rozemaai, iets wat daar in geen decennia nog is gebeurd.”

Wat draagt Ekeren concreet bij tot meer klimaatbewustzijn?

“Hoewel onze bevoegdheden in dat domein beperkt zijn, kunnen en zullen we zeker ons bescheiden steentje bijdragen. Samen met Aquafin/Riolink blijven we veel investeren in het scheiden van afval- en proper water. We hebben een ambitieus fietsplan met bijkomende fietspaden door Ekeren. We investeren de komende jaren veel in onze parken, en samen met de provincie willen we meer inzetten op groene corridors die diverse parken en natuurgebieden in de Antwerpse rand verbinden. Uiteraard blijven we ook verder investeren in energiezuinige ledverlichting.”