De war on dakloosheid

Op 3 juni 2016, over deze onderwerpen: OCMW

In Antwerpen kunnen de daklozen ook in de zomer in een opvanghuis terecht. Normaal wordt vanaf 1 mei de winteropvang gesloten en staan ze letterlijk op straat. Maar het is niet omdat het niet meer vriest, dat ze geen opvang meer nodig hebben. De nieuwe visie werd door de oppositiepartijen alvast vertaalt naar een oorlog tegen daklozen.

Gisteren hierover tussengekomen op de Antwerpse OCMW-raad.

Vanuit onze N-VA-fractie staan we helemaal achter dit beleid ivm de dakloosheid en winteropvang. Daklozen hebben immers veel meer noden dan enkel winteropvang. Mensen louter opvangen in de winter, zonder naar een duurzame oplossing te zoeken, is weinig zinvol. We zouden de winteropvang graag niet enkel beheersen, maar ook beëindigen.

Voortaan blijft de nachtopvang voor daklozen het hele jaar open, zodat in Antwerpen niemand buiten moet slapen. Zo kunnen we de mensen die we in de winter begeleiden dicht bij deze begeleiding houden.

Naast het verlenen van opvang, is er dan ook een uitgebreid aanbod hulp- en dienstverlening.  Doorstromen naar de reguliere woningmarkt en de reguliere arbeidsmarkt zijn daarbij prioriteiten. Het werken met deze groep zal intensief en niet altijd gemakkelijk zijn, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend en positief.

Deze visie werd door sommigen in de media voorgesteld als een oorlog  tegen daklozen. Dit is zeker niet de bedoeling, maar we willen wel werken om de dakloosheid te verminderen. We willen deze mensen helpen om opnieuw een leven op te bouwen en ervoor zorgen dat ze niet op straat hoeven te slapen. En tegelijkertijd de overlast die dakloosheid soms met zich meebrengt aanpakken.

Kristel Somers, OCMW-raadslid Antwerpen