Uniek project voor Ekerse schoolzones

Op 30 juni 2020

In Ekeren besteedt het N-VA bestuur, zoals dat in haar programma werd opgenomen, extra aandacht aan de veiligheid van onze schoolgaande jeugd .

In september 2018 kwam Marc Elseviers, districtsschepen voor mobiliteit te weten dat minister Ben Weyts een subsidiering mogelijk maakte om de Schoolzones extra te beveiligen. De zone 30 wordt niet door iedereen gerespecteerd en metingen tonen aan dat er nog steeds te hard gereden wordt aan onze scholen.

Tien scholen per gemeente  kwamen in aanmerking om extra aandacht te krijgen om de veiligheid op te drijven. Na een constructief gesprek met het kabinet mobiliteit stelde Marc Elseviers voor om Ekeren als een proefproject te lanceren. Maar Ekeren telt 15 actieve scholen, waarvan 12 basisscholen en 3 middelbare scholen en de stad Antwerpen was bereidt om de extra plekken te betalen.

Zo gezegd zo gedaan en na overleg met elke school welke straat voor hen belangrijk was gaven wij de zones door.

"Nu we het resultaat zien ben ik erg tevreden" zegt Marc Elseviers; "Ik krijg erg veel positieve reacties van de scholen als van ouders".

Jammer genoeg heeft de opvolger van Ben Weyts deze mogelijkheid afgeschaft en dus kunnen we nu gerust stellen dat Ekeren een uniek project toebedeeld kreeg en zo het enige en zo tegelijkertijd unieke district is dat op deze manier extra aandacht heeft voor de verkeersveiligheid van onze schoolgaande jeugd.