Vlaamse primeur ingehuldigd, De Heide op de begraafplaats Ekeren-Centrum

Op 1 november 2019, over deze onderwerpen: districtsraad, publiek domein

Vandaag werd De Heide op de begraafplaats Ekeren-Centrum ingehuldigd. Dit heidelandschap met plaats voor biologisch afbreekbare urnen is een primeur voor Vlaanderen.

De 1600 m² biedt ruimte voor meer dan 1000 rustplaatsen. Nabestaanden vinden er troost in de rustgevende omgeving. Op de Ekerse begraafplaats groeiden al spontaan heideplanten. Doorheen de seizoenen evolueert het beeld van het perk met als hoogtepunt de purperen bloei van de heide (Calluna Vulgaris) van augustus tot september. De heide zorgt niet alleen voor een sfeervol landschap maar biedt ook voedsel voor bijen, hommels en vlinders. Het urnenlandschap is ingericht voor het gebruik van biologisch afbreekbare urnen. Het is niet de bedoeling om grafzerken, ornamenten of bloemstukken in het perk aan te brengen. Zo blijft de natuurlijke omgeving bewaard.

Ekers districtsburgemeester Koen Palinckx huldigde vandaag De Heide plechtig in: “Ik ben ervan overtuigd dat het in onze snel evoluerende maatschappij een plicht is voor de Vlaamse lokale besturen om het aanbod van gedenkvormen op begraafplaatsen te innoveren. Speciale aandacht verdienen de keuzemogelijkheden voor bezorgingsvormen na crematie.”

Schepen voor stads- en buurtonderhoud Fons Duchateau is tevreden met dit nieuwe urnenlandschap: “Hiermee spelen we in op de toenemende behoefte aan alternatieve en duurzame manieren om de asurnen van de overledenen te begraven. De zingevende kracht om na overlijden terug te keren naar de natuur kan niet onderschat worden in onze verstedelijkte samenleving.”

Een primeur voor Vlaanderen

Het heidelandschap als begraafplaats is opnieuw een primeur voor Vlaanderen. In 2011 opende Antwerpen als eerste Vlaamse stad op de begraafplaats Schoonselhof een urnenbos waarin bio-afbreekbare asurnes konden worden bezorgd. Overledenen krijgen er een duurzame laatste rustplaats in een stuk natuur op de begraafplaats. Ook in de districten Berendrecht, Deurne en Merksem werd ondertussen een urnenbos aangelegd.