N-VA haalt slag thuis: geen tram naar Ekeren

Op 15 oktober 2013, over deze onderwerpen: publiek domein

Er zal straks geen tram rijden naar het Antwerpse district Ekeren. Het schrappen van de geplande tramlijn kwam er op uitdrukkelijke vraag van districtsburgemeester Koen Palinckx en de Antwerpse mobiliteitsschepen Kennis, beiden N-VA.

Een tramverbinding tussen Antwerpen-centrum en Ekeren was een van de onderdelen van Brabo 2, het mobiliteitsplan voor noordelijk Antwerpen dat zopas door de Vlaamse regering is goedgekeurd.

Als gevolg van Brabo 2, een project dat in totaal 400 miljoen moet kosten, krijgt noordelijk Antwerpen binnenkort onder meer een tramlijn naar het Eilandje, volledig vernieuwde Noorderleien en een compleet autoluw Operaplein.

Ook was er dus een tramlein naar Ekeren gepland, maar die is, onder druk van het lokale bestuur en met instemming van het Antwerpse stadsbestuur, uit Brabo 2 geschrapt.

Koen Palinckx (N-VA), sinds vorig jaar districtsburgemeester van Ekeren, had in de aanloop naar de verkiezingen al benadrukt dat zijn partij tegen de aanleg van een tramlijn naar het district gekant is. "Het tegengaan van een toenemende verstedelijking van Ekeren is de grote uitdaging van het moment", zo legde Palinckx in zijn verkiezingsbrochure uit. "Om dezelfde reden zijn wij ook geen voorstander van het doortrekken van de tram door onze dorpskern."

In Ekeren haalde de N-VA vorig jaar een monsterscore van 42 procent. Palinckx bleef zich in die hoedanigheid van districtsburgemeester consequent profileren als een tegenstander van de tram. Hij kreeg daarbij de steun van het Antwerpse stadsbestuur. "We voelen dat er in Ekeren geen draagvlak is voor zo'n tramverlenging", liet Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) in de lokale pers optekenen. "We konden niet anders dan luisteren naar dat signaal."

(De Morgen, 15 Okt. 2013, Pagina 6)