Aan tafel voor park Hoekakker

Op 27 maart 2017, over deze onderwerpen: districtsraad, dorp in de stad, Gemeenteraad

Begin januari keurde de stad het masterplan voor Hoekakker goed. Dit masterplan bevat de ontwikkelingsvisie voor het gebied. Zo werd vastgelegd dat op Hoekakker in totaal 360 wooneenheden gebouwd mogen worden, eventueel uitbreidbaar tot 450 mits voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden. Op uitdrukkelijke wens van het district werd er voor gekozen om ongeveer 2/3de van het gebied of ca. 13 ha om te zetten in parkgebied. Dit betekent dat die zone ook in de toekomst niet meer bebouwbaar zal zijn.

13 ha. park is best wel wat, zo is Hof de Bist 20 ha. groot en omvat park Veltwijck een kleine 10 ha. Het aanleggen van een park van die omvang doe je niet elke dag. Daarom wensen we met de buurt, met de bewoners aan tafel te gaan om samen met hen het park te ontwerpen. Parken vind je in alle vormen en stijlen en het komt er nu op aan goede keuzes te maken die er mee voor zorgen dat we binnen enkele jaren een park hebben dat een échte meerwaarde vormt voor de wijk Ekeren-Donk. Een park om van te genieten, om te beleven, om er elkaar te ontmoeten.

Willen we een ruwer park of juist een strak park? Een park met veel sport en spelmogelijkheden of eerder een park waar rust centraal staat, een park met veel aandacht voor natuurwaarden of een park met veel ontmoetingsplekken? Willen we er mogelijkheden tot tuinieren of vormen van stadslandbouw, … en ga zo maar verder. Dit zijn zaken die de ontwerpers van de bewoners uit de buurt te weten willen komen. Hoekakker wordt tenslotte eerst en vooral een park voor de buurt. Daarom betrekken de stad, Vooruitzicht en De Ideale Woning Ekeren-Donk graag bij de vormgeving van het toekomstige park.

Bepaalde aspecten van het parkontwerp liggen wel al vast zoals de aanleg van een waterbuffer langs de Oudelandse beek en aanleg van paden voor langzaam verkeer die de wijk onderling verbinden. Hoe het park zelf er concreet zal uitzien, is echter nog niet beslist. Hierover willen de ontwerpers nu met iedereen rond de tafel zitten. Bewoners en geïnteresseerden kunnen zo mee het ontwerp vorm geven en het parkuitzicht bepalen.

We doen een warme oproep om op zaterdag 22 april in de namiddag aanwezig te zijn in de Sint-Jozefschool en mee aan tafel te schuiven om uw ideeën voor het park te vertellen. Nadien worden al de voorstellen en suggesties verwerkt en zal het definitieve plan vorm krijgen. Op 17 juni volgt dan een toonmoment op Hoekakker waar het concrete plan voor het park voorgesteld wordt.

Praktische info