Gansrijden op weg naar erkenning als Vlaams erfgoed

Op 18 februari 2016, over deze onderwerpen: dorp in de stad, Provincie

De vraag om het gansrijden te erkennen als immaterieel erfgoed, krijgt meer en meer steun. Zopas hebben zowel het provinciebestuur als het stadsbestuur toegezegd de aanvraag te steunen. Daarmee zitten ze op hetzelfde golflengte als de burgemeesters van Stabroek, Kapellen en de districtsburgemeesters van Ekeren en het polderdistrict.

De overkoepelende Polderbond der verenigde gansrijders is al lang vragende partij om hun folklore erkend te zien als erfgoed. Bestendig afgevaardigde Luk Lemmens (N-VA) zegt nu ook steun toe vanuit de provincie. "Het is een traditie die al lang standhoudt, zich weet aan te passen en verder blijft groeien. Met een brief aan de minister zullen we de erkenningsaanvraag steunen. Het Antwerpse provinciebestuur heeft trouwens 2.500 euro subsidie gegeven voor de organisatie van het keizerschap in Zandvliet", zegt hij.

De Antwerpse schepen Ludo Van Campenhout (N-VA), lid van de Nieuwe Gans Berendrecht, heeft zelf al twaalf maal deelgenomen aan het gansrijden. "Uiteraard wil ook de stad haar steentje bijdragen en een aanbevelingsbrief sturen naar de minister", zegt de schepen.

Volgend seizoen

Volgens de huidige timing kan de werkgroep nog dit jaar haar document afronden. Nadien is het aan de minister om de erkenning te ondertekenen en kan tegen de start vanhet volgend seizoen het gansrijden dan erkend zijn als Vlaams erfgoed.

Polderbond

Binnen het Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG), dat voor de Vlaamse overheid werkt, werd een werkwijze uitgebouwd voor de begeleiding van erkenningsdossiers waar dieren een rol in spelen. Een werkgroep zal nu het traject verder uitwerken. Het erkenningdossier bestaat uit een historiek, de huidige situatie en bewijsstukken. Alle noodzakelijke materiaal wordt door de Polderbond aangereikt. (FSE)

HLN 17 februari 2016 - FSE