Laar in Ekeren: wegwerken 2 zwakke schakels

Op 2 juni 2017, over deze onderwerpen: dorp in de stad, Gemeenteraad

De stad Antwerpen moedigt bezoekers, bewoners en pendelaars aan om tijdens de grote wegenwerken in en rond de stad op een andere manier naar de stad te komen, zoals met de fiets. De stad investeert om 2 zwakke schakels op de functionele fietsroute tussen Ekeren en Brasschaat weg te werken. Zo verhogen het fietscomfort en de veiligheid van de gebruikers op deze routes.

Het Laar is een belangrijke fietsverbinding tussen de woonkern rond Kleine Bareel en het station van Ekeren. Ze maakt deel uit van het netwerk van kernroutes voor fietsers. Deze routes verbinden woonkernen, districtskernen en belangrijke functies, zoals bijvoorbeeld het station. Ze zijn de kortste en meest logische route voor fietsers.

Op deze route worden 2 onduidelijke oversteken, aan de Eduard Waghemansbrug en aan de Notelaarlaan, veiliger en comfortabeler gemaakt. Fietsers die van de Eduard Waghemansbrug komen, kunnen in de toekomst rechtdoor het Laar oversteken naar het fietspad. Aan de Notelaarlaan wordt de splitsing van de rijweg in 2 takken weggewerkt. Hierdoor moeten fietsers op het Laar nog maar 1 keer oversteken. De voetpaden blijven op hun huidige locatie liggen. Bij de heraanleg worden enkele bomen gekapt, deze worden na de aanleg vervangen door evenveel nieuwe bomen.

Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren: “Met de verkeersingrepen aan het Laar zetten we belangrijke stappen in het verhogen van de fietsveiligheid en zichtbaarheid op een belangrijke fietsroute door Ekeren.”

De werken zouden klaar zijn in de loop van 2018.

Van plan naar uitvoering

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De komende 3 jaar worden de belangrijkste projecten op de grote fietsroutes gerealiseerd. Zo is een groot deel van het Singelfietspad ten zuiden van de Stenenbrug ondertussen vernieuwd. De fietspaden aan de noordkant worden samen gerealiseerd met de heraanleg van de IJzerlaan, Slachthuislaan, Noordersingel en Turnhoutsepoort. We werken systematisch een aantal zwakke schakels en missing links weg.”

Op de verschillende fietsostrades worden voornamelijk de ontbrekende stukken versneld aangelegd. Op de fietsostrade naar Mechelen is in augustus gestart met de bouw van de fietsbrug die een verbinding maakt tussen het fietsparkeergebouw en de Posthofbrug over het drukke kruispunt met de Binnensingel. Op de Districtenroute, een fietsroute rond de stad langs de buitenkant van de Ring, wordt onder andere de Fruithoflaan voorzien van een fietspad.

Vandaag is de stad volop bezig om de plannen verder uit te werken tot uitvoerbare dossiers.  Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM.

Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit - Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren

(Persbriefing college 2 juni 2017 - SW A247 nr. 05076)