Hoekakker: N-VA Ekeren luistert

Op 24 oktober 2016, over deze onderwerpen: districtsraad

Op 30 september konden de buurtbewoners kennis maken met het stappenplan voor Hoekakker.  De plannen en het voorontwerp van het Masterplan werden toegelicht door de stad Antwerpen, samen met de eigenaars. Hoekakker was voorheen een woonreservegebied en sinds 1 januari 2016 een woongebied.

N-VA Ekeren is tevreden met de voorgestelde plannen omtrent de complexe waterproblematiek. Het huidig overstromingsprobleem wordt veranderd tot een kwaliteit voor de wijk. We krijgen een prachtig ecologisch waterlandschapspark dat het hart zal vormen van Hoekakker. Met een buffercapaciteit van 40000m³ kan hier veel meer water worden gebufferd dan nu het geval is en ontstaat een rijk speel- en natuurgebied.

Tegelijk hadden vele buurtbewoners opmerkingen op de voorziene bebouwingen langsheen de randen van Hoekakker. Mede op basis van de  suggesties en opmerkingen die we kregen tijdens het infomoment hebben we een advies opgesteld voor de districtsraad. Wij adviseren een woningdichtheid van maximaal 20 woningen per hectare, wat neerkomt op ongeveer 360 wooneenheden met voornamelijk 3 bouwlagen. Minder bouwlagen mag echter ook niet betekenen dat het percentage verharding op Hoekakker toeneemt. De ontwikkeling van Hoekakker moet in harmonie aansluiten bij Ekeren Donk zodat het dorpskarakter en de identiteit van deze wijk gevrijwaard blijft. Bovendien vragen we dat het volume aan bijkomende woningen op Hoekakker recht evenredig in verhouding moet staan tot structurele, haalbare en efficiënte mobiliteitsoplossingen.  We adviseren dan ook dat een nieuwe of verbeterde en onafhankelijke mobiliteitsstudie wordt gemaakt.

Vandaag werd het advies door de Ekerse districtsraad goedgekeurd.

HLN 27 oktober 2016