N-VA maakt werk van meer parkingplaatsen in het centrum

Op 16 mei 2018, over deze onderwerpen: dorp in de stad, publiek domein

Toen de parking aan zwembad aangelegd werd in 2011 was deze met 66 plaatsen wellicht voldoende voor het zwembad maar volgens ons was de capaciteit  te klein eens er op deze plaats ook een gymhal zou staan.  Nu de gymhal klaar is en de buitenlaanleg van het plein tussen zwembad en gymhal binnenkort start hebben we alle hens aan dek geroepen om een oplossing te vinden voor het steeds nijpender parkeerprobleem. Deze oplossing komt er nu met de steun van N-VA schepen Koen Kennis. De parking aan het zwembad zal nog dit jaar uitgebreid  worden met 22 tot 24 plaatsen, wat zoveel is als een verhogen van  de capaciteit met 33%!

Er is ook goed nieuws voor het centrum. Tijdens ons wijkbezoek in april op het Kristus Koningplein  wierp burgemeester Bart de Wever zelf op om het langsparkeren aan het Kristus Koningplein te veranderen naar haaks parkeren. Het op die manier aanleggen van de parkingplaatsen ter hoogte van de Alfons Jeurissenstraat was onze oorspronkelijke bedoeling bij het begin van deze legislatuur in 2013. Helaas kon dit toen niet gerealiseerd worden omdat men vanuit verkeerstechnisch oogpunt te weinig ervaring had met achterwaarts parkeren in zulke parkeervakken. Na enkele proefprojecten zijn verkeerspolitie en mobiliteitsdiensten akkoord om dit principe  zo toe te passen. Momenteel worden de plannen uitgetekend wat een toename van een 8-tal parkeerplaatsen oplevert.

Op die manier zorgen we dat de parkeerbalans in Ekeren centrum toeneemt ter hoogte van onze attractiepolen, wat uiteraard goed nieuws is voor de handelaars, voor onze verenigingen en al wie met de wagen in het centrum moet zijn.

Koen Palinckx