Nieuwe Ekerse grenzen komen eraan

Op 24 november 2015, over deze onderwerpen: districtsraad, dorp in de stad

De logische aansluiting van Schoonbroek, Rozemaai en de Edisonwijk bij Ekeren wordt gerealiseerd dankzij de N-VA.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 4 september 2015 een ontwerp van toelichtende nota goed voor de grenscorrectie Antwerpen en Ekeren.

Het districtsbestuur keurde op 23 november 2015 op hun beurt eenparig de grenscorrectie goed.

N-VA Ekeren trekt de grenscorrecties op gang

Districtsvoorzitter Koen Palinckx licht toe.

Het dossier van de grenscorrecties is zo een typisch dossier dat jarenlang- naar mijn aanvoelen veel te lang- in rondjes heeft gedraaid. Een dossier dat wat Ekeren betreft nooit echt in twijfel werd getrokken maar waar vooral politieke spelletjes rond gespeeld werden, vooral ingegeven door angst voor verandering of zelfs angst dat hiermee een soort van doos van Pandora zou geopend worden in de stad en andere districten zouden volgen.

De laatste twee keren dat er in Ekeren werden aangepast waren het moment van de onzalige fusie in 1983 toen we de wijken Hoogboom en Zilverenhoek moesten afstaan aan Kapellen en nog iets verder terug in de tijd, het jaar 1929 toen delen van Luchtbal, Schoonbroek, Rozemaai werden afgestaan aan de stad Antwerpen.

In feite keren we nu –weliswaar binnen de stad – min of meer terug naar de grens van 1929. Dus wie beweert dat het gebied dat bij Ekeren komt altijd stad is geweest is dus schromelijk fout.

Het verheugt mij dat zowel het stadsbestuur als het districtsbestuur van Antwerpen ook resoluut in hun bestuursakkoorden, gekozen hebben voor de grenscorrecties met Ekeren en deze nu ook uitvoeren. Dat er dan ook nog een logische correctie met Merksem aan wordt toegevoegd, is niet meer dan normaal. De tijd van het eeuwig, net niet, is dus voorbij. Als de gemeenteraad straks het licht op groen zet, worden de wijken Schoonbroek, Rozemaai en Edison een deel van Ekeren.

Heel veel mensen die voor hun socio-culturele activiteiten, voor sport, voor dagelijkse aankopen en noem maar op reeds op Ekeren gericht zijn kunnen dan echt aansluiten bij ons district. Het lijkt me een logisch gevolg van de realiteit op het terrein.

Niet dat dit alles zo “wereldschokkend” is zoals sommigen het willen doen uitschijnen.  Het blijft een binnengemeentelijke grenswijziging dus wie beweert dat de wijken weg gaan van Antwerpen en bij Ekeren komen alsof het een andere gemeente betreft, die vertelt uiteraard onzin. En de stad zorgt er voor dat de last voor de burgers tot het absolute minimum beperkt zal blijven, zoals ook bleek aan de hand van de uiteenzetting tijdens de commissie vorige week.

Per 1 januari 2019 zal Ekeren 375 ha groter worden,  waarvan ongeveer 273 ha. natuurgebied, we krijgen er 54 straten en 4865 inwoners bij en wat mij betreft zijn deze mensen zeer welkom in ons mooie district.