Officiële bezegeling van meerjarige subsidieovereenkomst voor restauratie Antwerpse districtshuizen

Op 3 maart 2017, over deze onderwerpen: dorp in de stad

Vandaag ondertekenden Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, en Koen Kennis, Antwerps schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie de meerjarenpremieovereenkomst voor de restauratie van de historische Antwerpse districtshuizen in aanwezigheid van de betrokken districtsvoorzitters. Voor de  restauratie van de districtshuizen van Borgerhout, Ekeren, Merksem, Hoboken, Wilrijk en het toekomstige districtshuis van Antwerpen (zaal Harmonie) wordt in totaal ca. 12,3 miljoen uitgetrokken. Bijna 6,4 miljoen euro van dat budget is afkomstig van Vlaanderen dat voor dit project een erfgoedpremie toekent.

In het districtshuis van Ekeren werd vandaag de meerjarige subsidieovereenkomst voor de restauratie van de Antwerpse districtshuizen ondertekend door Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois en Koen Kennis, Antwerps schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie. "Ekeren profileert zich sterk als erfgoeddistrict”, aldus districtsvoorzitter Koen Palinckx. “Recent werden nog 7 monumenten in het district beschermd. We juichen deze convenant sterk toe omdat erfgoedzorg in essentie gaat over het goed bewaren en onderhouden van historisch patrimonium opdat toekomstige generaties er ook volop van zouden kunnen genieten."

Met de ondertekening van de meerjarige subsidieovereenkomst tussen Vlaanderen en Antwerpen kunnen de restauratiewerken aan de historische Antwerpse districtshuizen officieel van start gaan. In 2010 werd al een eerste aanzet gegeven voor het Masterplan Districtshuizen van de stad Antwerpen. Het huidige Antwerpse stadsbestuur maakte daarop de nodige budgetten vrij in de stadsbegroting om de restauraties van de historische districtshuizen Borgerhout, Ekeren, Merksem, Hoboken en Wilrijk aan te pakken evenals de restauratie van de zaal Harmonie die herbestemd zal worden tot districtshuis van Antwerpen. De meerjarige subsidieovereenkomst start in 2017 en eindigt in 2019. De totaalkost van de restauraties wordt geraamd op ca. 12,3 miljoen euro. Omdat deze districtshuizen beschermd zijn als monument, kent de Vlaamse overheid de komende 3 jaar hiervoor een erfgoedpremie toe van bijna 6,4 miljoen euro. “Districtshuizen zorgen voor een nabije en laagdrempelige dienstverlening aan de burger”, zegt Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois. “Voor de inwoners van de districten is het mijn wens dat zij in hun gerestaureerde huizen op een correcte, deskundige en klantvriendelijke manier geholpen worden. Het stadsbestuur wens ik veel succes bij het opstarten en afronden van deze grote en ambitieuze campagne.”

Masterplan historische districtshuizen

Met het masterplan voor de districtshuizen wil de stad waardevol onroerend erfgoed volledig inzetten voor de dienstverlening naar de burger door consolidatie en restauratie van deze gebouwen. Daarnaast beoogt dit masterplan maximale publieke ontsluiting, integrale toegankelijkheid en een optimale klantgerichtheid en loketwerking. 6 van de 9 Antwerpse districtshuizen zijn beschermd als monument, met name de districtshuizen van Borgerhout, Merksem, Ekeren, Wilrijk, Hoboken en de zaal Harmonie, het toekomstige districtshuis van Antwerpen. Voor elk van deze 6 beschermde districtshuizen is recent een beheersplan goedgekeurd waardoor er meer inzicht verkregen werd in de bouwhistorie en gebruiksevolutie, in de inventaris van de erfgoedelementen en de beschrijving van de erfgoedwaarde.

Koen Kennis, schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie: “Met de steun van de Vlaamse overheid en door middel van deze overeenkomst kan de stad Antwerpen snel overgaan tot restauratie van haar waardevol patrimonium.”