Werken Kapelsesteenweg - Districtsburgemeester eist bijkomende maatregelen voor Ekeren-Donk

Op 18 maart 2016, over deze onderwerpen: dorp in de stad

Maandag in volle spits begon de aannemer die de werken uitvoert aan de Kapelsesteenweg met het plaatsen van de wegsignalisatie en omleidingen. Meteen gaf dit aanleiding tot verhoogde verkeersdruk in de straten van de Sint-Lucaswijk. Dinsdagochtend stelde ik zelf vast dat er een en ander schort aan de signalisatie en omleidingsborden.

Ondanks de afspraken die tijdens de infoavond met de bewoners werden gemaakt door de aannemer en het studiebureau bleken de maatregelen op het terrein niet deftig uitgevoerd. Aan het kruispunt Bredabaan-Kapelsesteenweg stond bijvoorbeeld aangegeven “Laar bereikbaar”. Op zijn minst zeer ongelukkig te noemen want dit resulteerde in ellenlange files richting Laar en de voorziene omleiding via Bredabaan en Voshollei werd amper benut. Talloze auto’s, bestelwagens en zelfs zware vrachtwagens zorgden voor heel wat overlast in de woonstraten van Ekeren –Donk.

Ook schortte er iets aan de aanduiding van de omleidingen op Brasschaats grondgebied. De borden zijn te klein en onduidelijk. De lichtenregeling aan het kruispunt met de Voshollei werd niet bijgeregeld om meer verkeer toe te laten de Voshollei in te rijden en het was niet duidelijk genoeg aangegeven dat de aparte busstrook op de Bredabaan tijdelijk wordt opgeheven. Na intense contacten dinsdag tussen het district Ekeren en de stad werden intussen de eerste  omleidingsborden verbeterd.

Gisteren werd tijdens de werfvergadering afgesproken om veel duidelijker aan te geven dat de omleiding loopt via de Bredabaan en dat het Laar enkel voor plaatselijk verkeer is. Momenteel zijn er voor wie komende van Merksem de Kapelsesteenweg wil opdraaien nog twee rijvakken. Dit zal verminderd worden naar een rijstrook om meer verkeer de route naar Brasschaat te doen nemen.

Verder zullen er aan de werf nog enkele andere maatregelen ingevoerd worden zoals het beter aanduiden van de tijdelijke oversteek voor fietsers en voetgangers aan de Jos Claessensstraat.

Indien dit alles niet zorgt voor een opmerkelijke daling van de verkeersdruk in de Sint-Lucaswijk zal versneld moeten worden overgegaan tot de omleiding fase 2. Met name dat ook het Laar wordt afgesloten voor verkeer. Deze fase zou normaal gezien pas half mei van start gaan.

Koen Palinckx, Districtsburgemeester Ekeren

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is