“Neen aan masterplan Hoekakker”

Op 11 april 2017, over deze onderwerpen: dorp in de stad

Onlangs viel een folder van de partij Groen in de bus met als titel “neen aan masterplan Hoekakker”. In die folder worden onsamenhangende elementen aangehaald om maar aan te geven dat er op Hoekakker niet kan of mag gebouwd worden. Zelfs het verdraaien van de waarheid is allemaal goed om maar aan te tonen dat het beleid vandaag niet consequent zou zijn. In de folder wordt bijvoorbeeld verwezen naar een dossier uit 2002, met name de plannen van Agalev/Groen! minister Mieke Vogels om een instelling voor delinquente jongeren te bouwen in Ekeren-Donk, ter hoogte van het Laar.

Volgens Groen werden de plannen toen afgevoerd en ik citeer uit hun folder : “de echte reden was het ontbreken van de extra centen om het probleem van de wateroverlast op te lossen, waarna het project werd geschrapt.

Zogezegd zouden we nu ook vanuit het districtsbestuur geen inzet in het dossier Hoekakker vertonen, in vergelijking met de periode van de jeugdinstelling, want toen lieten we een waterstudie uitvoeren om de instelling tegen te houden en nu zouden we aldus Groen niks doen.

Even de juiste feiten van toen op een rij

• In november 2002 besloot minister Mieke Vogels (Agalev/Groen) om over te gaan tot de inplanting van een jeugdinstelling te Antwerpen. Kort nadien volgde de beslissing om aan het Laar de instelling in te planten met onder andere het argument van de hoogdringendheid. Men moest snel opvangplaatsen hebben voor criminele jongeren en deze plaatsen zouden te Ekeren gerealiseerd worden.

• Meteen gingen zowel een wijkcomité als de districtsraad in het verweer. Het gevaar op wateroverlast werd met recht en reden ingeroepen als argument tégen de instelling. Een hydrologische studie, besteld op vraag van de districtsraad bevestigde dat de plaats voor de instelling een belangrijk risicogebied voor overstromingen is.

• Ondanks de waterproblematiek bleven de groene ministers volharden. Op 26 september 2003 besliste de Vlaamse regering de instelling te Ekeren toch te bouwen op aandringen van minister Adelheid Byttebier (Groen!). En minister Ludo Sannen (Groen!) verklaarde op 23 december 2003 in De Standaard dat de weg vrij was voor de bouw van de jeugdinstelling te Ekeren. De 4 hectare grond te Laar 90 werden op 17 maart 2004 door de Vlaamse Regering gekocht voor een bedrag van ruim 2.600.000 euro.

• Op vrijdag 25 maart 2005 besliste de nieuwe Vlaamse regering om het dossier van de inplanting van een jeugdgevangenis te Ekeren-Donk definitief af te voeren.

• En nog bleef Groen aandringen. In een persmededeling van 5 mei 2008 schreef Mieke Vogels, partijvoorzitter Groen! het volgende: "In 2004 was er grond gekocht, waren de plannen rond en de middelen in de begroting ingeschreven voor een nieuwe gemeenschapsinstelling in Ekeren bij Antwerpen. Met het bedenkelijk excuus dat “de grond te vochtig was” heeft de huidige regering de plannen voor een nieuwe gemeenschapsinstelling in Ekeren van tafel geveegd."

De waarheid heeft zijn rechten of hoe Groen Ekeren aan desinformatie doet uit eigenbelang

• Dit is toch wel duidelijk een geheel ander verhaal dan het door Groen Ekeren aangehaalde argument dat er geen geld was om de waterproblematiek op te lossen. Het geld was er wel. Op aangeven van minister Adelheid Byttebier (Groen!) werd een protocol van akkoord afgesloten om 10 miljoen euro te reserveren voor de oplossing van de "waterziekte" (sic).
  • De jeugdinstelling voor delinquente jongeren hoorde gewoon niet thuis in een residentiële woonwijk, dat was een van de allerbelangrijkste argumenten voor het toenmalig verzet, maar daar rept Groen Ekeren vandaag uiteraard met geen woord over.
  • Nog een fundamenteel verschil met het huidig dossier is, dat het vandaag niet gaat om een overheidsinitiatief maar een privaat project op privé gronden.

En dat we niets zouden doen rond de wateroverlast is wel helemaal een loopje nemen met de waarheid.

• Het is op initiatief van dit districtsbestuur dat Hoekakker I (gronden tussen G Stijnenlaan en Prinshoeveweg) en Hoeakker II (gronden aan Laar en vroegere Sint Lucaskliniek) uiteindelijk opgenomen werden in de lijst van watergevoelige signaalgebieden.
  • Het is op initiatief van dit districtsbestuur dat er voor Hoekakker een RUP wordt gemaakt, waarbij 2/3de van het gebied omgezet zal worden van woongebied naar parkgebied.
  • Het is op initiatief van dit districtsbestuur dat er serieuze ingrepen werden gedaan in het Laar en in de Prinshoeveweg en de Jozef Ickxstraat om de afwatering te verbeteren.
  • Het is op initiatief van dit districtsbestuur dat er bij de stad en de ontwikkelaars voortdurend werd aangedrongen om de waterstanden op Hoekakker maandenlang te monitoren en daar de nodige conclusies uit te trekken naar mogelijke oplossingen.

Kortom

Volgens de folder van Groen Ekeren ontbrak het destijds aan centen om de waterproblemen voor de jeugdinstelling op te lossen. Daarmee zegt Groen Ekeren in feite, als er wel geld zou zijn ingestoken was het waterprobleem oplosbaar.  Wel, vandaag is er bij de private ontwikkelaars effectief voldoende geld en zij zullen dus de waterproblematiek op hun terrein inderdaad wel oplossen.

Onze conclusie is dat Groen Ekeren niet meer of minder doet dan met deze folder de waarheid naar hun hand zetten in een poging om hun eigen inconsequenties rond de waterproblematiek van Ekeren Donk te verdoezelen.  Als het hen uitkwam mocht en kon er gebouwd worden in watergevoelig gebied op de Donk en zou de waterproblematiek oplosbaar zijn. Nu komt het hen politiek niet meer uit en plots kan er niet gebouwd worden en zou de waterproblematiek onoplosbaar zijn? Tja…

Ik denk dat intelligente mensen zich niet laten vangen door zulke praatjes.

Koen Palinckx, districtsburgemeester Ekeren